Det siste vi så av Tonga før vi satte kursen mot Minerva Reef var en mormonerkirke på øya Mataku vest i øygruppen Haapai. Kirker er ingen mangelvare på Tonga. Hver minste landsby har som regel et halvt dusin. Alle har de gudstjenester flere ganger hver søndag og ofte tidlig hver morgen på alle andre dager også. Det er kamp om sjelene her selv om alle sier de lever i fred og fordragelighet. Det er mormonerne som har de fineste kirkebyggene, de får mange penger fra USA får vi vite. I alle kirkene står sang sentralt, flerstemt korsang med krystallklare røster.
Vi forlot Sydhavet fra den midtre øygruppen Haapai. Den er helt ulik øygruppen Vavau i nord. Her er det korallrev og små øyer, men ikke atoller som i Fransk Polynesia, for her er det åpent mot vest. Nå er det ikke så ofte det blåser fra vest, men da gjelder det å finne en av de få ankerplassene med litt beskyttelse. Vi hadde rolige forhold med vind fra øst og mange plasser å velge mellom.
Vi fant flere flotte ankerplasser med små landsbyer bak palmene på land. Vennlige folk over alt og en veldig rolig atmosfære med lav stressfaktor. Så er da også det lokale slagordet, – Tonga – where time begins, Haapai – where time stands still.
Det er ikke riktig så varmt på Tonga som i Fransk Polynesia. Snitt-temperaturen ligger på rundt 27 grader både i luften og i vannet. På vei sydover mot New Zealand falt temperaturen jevnt og trutt og tre dager etter ankomst er det 17 grader og regn, mens sjøtemperaturen er godt under 20. Men her er det vår med sommeren like om hjørnet. Nordøya på New Zealand har subtropisk klima. – Pass dere for solen sier alle, – vi har et ozonhull rett over oss så solens stråler tar ekstra godt selv når det ikke er så varmt.
New Zealand er stedet for båtvedlikehold. Seiling er deres nasjonalsport og de har en stor båtindustri med mye ekspertise. Etter mange måneder i Sydhavet har alle noe som må vedlikeholdes eller repareres. Våre venner på Cheglia har fullt motorhavari. Det som så ut til å være et startmotorproblem viste seg å være saltvann både i oljen og i kjølevesken. Startmotoren var i orden, den klarte bare ikke å dreie eller bevege stemplene. Men her kan alt fikses og alt kan skaffes så lenge man er likvid.
Vi har en turbo som må repareres og den er allerede på verkstedet.