Med spridde seil over Atlanteren

Vi fikk en fin selas over Atlanteren og brukte 14 dager og fem timer fra Mindelo på Kap Verde til Bequia (St. Vincent and the Grenadines) i Karibia. Vi er godt fornøyd med det. Utseilt distanse ble 2185 nautiske mil.

I dagevis hadde vi spridde seil, storseil med et rev til babord og genoa spridd ut på styrbord. Med vinden aktenfra rundt 170-180 grader på styrbord gir det en rask og stabil seilas. Vi heiste senkekjølen nesten helt opp og varierte med hvor mye daggerboardene (to små senkekjøler akter) skulle senkes. Autopiloten ble satt i true wind mode (TWM) noe som fungerte perfekt. Med TWM regner styrecomputeren ut hvor vinden egentlig kommer fra og det gir en mer stabil kurs enn følt vind over dekk.

Noe svell fra nordøst gjorde at det ble mer rulling en vi håpet på og den fulgte oss i mer eller mindre grad på hele turen. Blandingen av svell fra en retning og bølgene laget av vinden fra en annen retning, gir noe uventede krengninger innimellom. Men man venner seg til det.

Wing-wing, spridde seil i elleve av fjorten dager. Med senkekjølen oppe og to daggerboard (små kjøler akter, en på hver side, som kan senkes ned og som stabiliserer båten), ble det en flott seilas over Atlanteren i vår Boreal 47.  Vår  NKE autopilot styrer perfekt når vi setter den i TWM (true wind mode). Vi har nesten ikke tatt i roret på hele overfarten. Vindroret vårt, en Windpilot, ble testet. Det fungerer bra, men ikke som vår NKE.

Dagene gikk med til vakter, soving, mat og litt vedlikehold. Stort sett går vi firetimersvakter om natten og varierer litt mer om dagen. Det er viktig at begge for sovet nok. Mat er også viktig og vi prøver å holde et slags system med felles måltider. Vi gjorde etter hver måltidet midt på dagen til det viktigste. Det er hyggeligst å spise i dagslys og ikke gå direkte fra et måltid til køya.

Brød bakte vi hver fjerde dag og varierte med Christian Radich brød fra Baker Hansen, som vi har fått med ferdig oppveid i poser, til et lettere brød med litt havregryn. Ingenting er som nybakt, godt brød med litt smør, salami, litt ost og tomat eller agurk på toppen.  Helst med et glass juice og en kopp kaffe ved siden.

Christian Radich brød fra Baker Hansen er en favoritt. Vi har fått med ferdig-pakkede blandinger som kun skal tilsettes saltvann og litt tørrgjær. Saftig og godt.

Underveis fikk vi en flott Dorado som ble til to middager og en lunch. Da vi etter noen dager hadde lyst på fisk igjen hadde vi fått fuglen Heger ombord og da fant vi det vanskelig å fiske. Vi prøvde siste dagen, fikk ingen ting, men hold på å få Heger på kroken da vi dro inn snøret. Han ble helt vill da han så kroken som lignet på en liten fisk og stupte ned for å «fange den». Heldigvis fikk Birgitte tak i kroken før fuglen. Det ble en smule kaos ombord noen minutter.

 

En fem kilos Dorado på kroken. Det ble to middager og en lunch, og noe tilbake til naturen.
Ovnsbakt Doradofilet med limeskiver,  servert med  søtpotetstappe og «Annes» salsasaus
Flyvefisk på dekk. De begynner raskt å lukte om de ikke kastes ut igjen.
Pannekaker med sukker og lime. En sikker vinner. Viktig med god mat på lange etapper. Firkantet panne gir firkantete pannekaker.
Heger var stadig på vandring rundt på Alutias dekk.

 

4 thoughts

  1. Det er morsomt å følge dere😋 Godt lesestoff og flotte bilder, selvfølgelig.
    Litt roligere her i skogen, og skiturer og vinter er også fint! Gleder meg til å lese om fortsettelsen, vil tro dere har reist fra Bequia nå? Er «ungene» med på noen etapper?
    Mange klemmer, Berit

  2. Kjære Olav og Birgitte.

    Et riktig Godt Nytt År til dere. Det er spennende å følge med på turen, og nå er dere jo i «kjent» område. For 33 år siden var jeg jo med i farvannet her, ned til Grenada. Og turen over Atlanteren gikk jo noe raskere denne gangen enn våre 22 dager med Concretia.

    Håper seilasen videre inn i det nye året blir fantastisk.

    Vennlig hilsen
    Ørnulf

  3. Hei Ørnulf
    Godt nytt år til deg også:)
    Alutia er nok litt raskere enn Concretia og ruller atskillig mindre. Mye annet er forskjellig også, ikke minst navigeringen.
    Sekstanten er fremdeles med, men har ikke vært oppe ennå…..

    Fant et bilde i arkivet. Vi måtte hånd-styre hele veien:) Lgger det i fanen bilder!

  4. Hei, igjen.

    Artig å se igjen bilde fra den fantastiske turen vi hadde den gangen. Tre uker med utelukkende behagelig liv (selv om vi måtte styre hele veien. Bare synd at Svein ikke er med oss lenger.
    God tur videre. Jeg følger med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *