Gjensyn med Marquesas

Fatu Hiva vil alltid være «øya» på vår seiltur. Etter 19 døgn på Stillehavet seilte vi inn i Bay of Virgins til landsbyen Hanavave for litt over et år siden. En mer spektakulær havn finnes knapt og helt spesiell blir den etter mange døgn på havet.

Alutia ankret opp i Bay of Virgins. Den lille landsbyen Hanavave ligger mellom de stupbratte fjellene, innerst i bukta.
Marquesasflagget hentes frem og skal opp i styrbord saling.

Nå kom vi tilbake etter mange måneder i Norge. Gjensynet var som forventet, stort. Her hadde selvfølgelig ingen ting forandret seg. Pamplemousse, bananer og mango i mengder. Det vil si ikke mango. Vi kom en måned tidligere enn året før og mangosesongen var ikke helt igang. Litt tørrere var det også, ikke så grønt som vi husket. Men etter noen kraftige regndager tok det ikke lange tiden før alt var som det skulle. Vi traff igjen Rodolf som vi byttet til oss så mye frukt vi ønsket sist. Dessverre var kona hans, Veronica, på Tahiti for å besøke barn og barnebarn. Simon «steinhuggeren» og kona hans er like driftige fortsatt og minst like hyggelige som sist. De jobbet fra morgen til kveld med Tikier, tapa og smykker som de skal selge på markedet på Tahiti i juni.

På fottur opp den stupbratte veien over til nabolandsbyen en tidlig morgen. Det ble en utfordring for bena til slappe seilere.
Rodolf kommer med Pamplemousse, hentet rett fra treet med en kurv festet på en lang stang.
Verdens beste frukt, Pamplemousse. En stor, søt grapefrukt. Alle på Fatu Hiva har et eller flere Pamplemoussetrær i hagen.
Vi har tre gekkoer ombord. Den første vi fant ble døpt Astrid av mannskapet på seilbåten Jovial, så de neste to ble døpt Anne-Ma og Reidun etter Olavs andre tanter, Olav har nemlig en tredje tante, hun heter Astrid.

Før vi seilte videre mot Tuamotus, besøkte vi øyene Hiva Oa og Tahuata.

Grisen «Lola» på sin daglige badetur på Tahuata sammen med sin eier Ino.
Et kjent «par» i landsbyen Vaitahu. Grisen «Lola» og Ino.
«Jam-session» hos Jimmies på Tahuata.
Den fantastiske stranden nordvest på Tahuata.
Millemomenti på vei inn til Hanavave på Fatu Hiva etter 27 døgn på havet. Med «samme båt» er vi nesten i familie med Laila, Julian og skipper Håvard.
Millemomenti og Alutia på besøk hos Rodolf i Hanavave på Fatu Hiva. Vi gikk derfra med bananstokker, mango og ikke minst Pamplemousse i mengder. Kattungene han gjerne ville gi oss kunne vi dessverre ikke ta med.